Technologické inovácie v elektrických vozidlách Kia
Keď sa povie elektromobil, mnohým ľuďom prídu na um iba negatíva. Predstavia si, ako sa im auto vybije uprostred cesty, ako čakajú hodiny na nabitie a ďalšie katastrofické scenáre. Elektrické autá sú však už úplne inde a navyše prinášajú do sveta štyroch kolies množstvo technologických inovácií. Pozreli sme sa na niekoľko z nich.
Elektromobil na novej platforme
Napriek tomu, že sú elektrické autá konštrukčne jednoduchšie ako tie so spaľovacími motormi, prinášajú dizajnérom množstvo výziev. Kvôli integrovanej batérii majú totiž vyššiu hmotnosť. Takisto musia počítať s vyšším namáhaním pohonnej sústavy, keďže elektromotory poskytujú max. krútiaci moment od takmer nulových otáčok. Elektrické autá vyvíjané na platformách pôvodne určených pre „spaľováky“ teda budú vždy iba kompromismi.
V automobilke Kia preto prišli s inovatívnou platformou E-GMP, ktorá je základom napr. pre plne elektrické modely Kia EV6 a onedlho uvedenej do predaja Kia EV9. Platforma prináša okrem takmer dokonalého rozloženia hmotnosti v pomere 53:47 aj niekoľko výrazných inovácií.
Tú najvýraznejšiu spoznáte v interiéri na prvý pohľad. Rovná podlaha bez stredového tunela dopraje vašim pasažierom výnimočný komfort, aký im rodinné autá v tejto triede neposkytnú. Ďalšou inováciou je tzv. integrovaná náprava, v ktorej tvorí hnací hriadeľ a ložisko kolesa jeden celok. Elektromobily na platforme E-GMP majú vďaka nej tuhšiu nápravu a lepšiu ovládateľnosť. Jazdné vlastnosti vylepšuje aj spôsob uchytenia zadného pomocného rámu ku karosérii, ktorý využíva hydraulické puzdrá. Čiastočne tým kompenzuje o kúsok horšie jazdné vlastnosti, ktoré sú daňou za vysokú hmotnosť elektromobilu.
100 km dojazdu za 4,5 min
Krátky dojazd a pomalé nabíjanie sú v spojení s elektromobilmi najväčšími obavami. Elektrické autá sa však vyvíjajú rýchlejšie, než si stíha väčšina motoristov uvedomovať. Výnimkou nie je dojazd takmer 500 km na jedno nabitie ani nabíjanie v rádoch minút.
Samozrejme, doba nabíjania závisí od mnohých parametrov – kapacity batérie, úrovne vybitia a požadovanej úrovne nabitia, výkonu nabíjačky, a tiež elektrických obvodov v samotnom elektromobile. Práve to je výhoda elektrických modelov Kia EV6 a Kia EV9 (novinka zatiaľ iba predstavená slovenskej verejnosti). Tie môžete vďaka modernej technológii na už spomínanej platforme E-GMP nabíjať 800 V rýchlonabíjačkou s nabíjacím výkonom až 240 kW. Ide o takmer trojnásobný výkon oproti staršej architektúre, na ktorej bol postavený napr. model Kia Niro EV.
V ideálnych podmienkach tak batériu dobijete z 10 na 80 % už za 18 min. 100 km dojazd môžete získať už za 4,5 min nabíjania. Dojazd ani nabíjanie tak už pre bežných motoristov nepredstavuje žiadny problém.
Elektromobil vám uvarí kávu, premietne film či nabije druhý elektromobil
Už dávno neplatí, že na kempovanie sú vhodné iba SUV autá so spaľovacími motormi. Ak jazdíte na elektromobile Kia Niro EV, Kia EV6 alebo čoskoro na Kia EV9 , máte so sebou neustále zdroj elektrickej energie. Pripojením adaptéru do nabíjacieho konektora získate klasickú 230 V zásuvku, z ktorej dostanete prúd až 16 A (výkon 3,6 kW) – rovnako ako zo zásuvky u vás doma. Technológia sa označuje skratkou V2L (vehicle to load).
Ani mimo domu sa teda nemusíte ochudobniť o elektrické spotrebiče. Elektromobil môže napájať prenosnú chladničku s chladenými nápojmi či potravinami, filmový projektor alebo dokonca aj varič. Okrem toho nabije elektrické bicykle, kolobežky, ba dokonca aj ďalšie elektromobily. To využijete napr. ak vyrazíte na výlet na dvoch elektromobiloch a jeden sa vybije. Samozrejme, nabíjanie bude trvať dlho (väčšina elektromobilov si zo zásuvky vezme max. 2,3 kW). Ako núdzové riešenie je to však vždy lepšie, než ostať „visieť“ niekde mimo civilizácie.
Komerčný článok