Kúpili ste si nové auto alebo nový motor? Možno vám automechanik poradil, aby ste motor najprv „zabehli“. Čo to znamená a ako to urobiť?

Motor patrí jednoznačne k najdrahším autodielom, a je jedno, či sa jedná o diely pre osobné vozidlá alebo náhradné diely na motocykle či dokonca ešte drahšie náhradné diely na nákladné autá. Preto ho musíte šetriť čo možno najviac. V tomto článku si vysvetlíme, čo je zábeh motora a ako má vyzerať, aby ste svoj nový motor nepokazili skôr, ako sa dostane k práci.

Kúpili ste si nové auto alebo nový motor? Možno vám automechanik poradil, aby ste motor najprv „zabehli“. Čo to znamená a ako to urobiť?
(zdroj: unsplash.com)

Čo je zabiehanie motora?

Motor nie je niečo, čo si môžete objednať ako iné náhradné autodiely online. Jeho výmena je zložitejšia a drahšia, preto je lepšie chrániť ho. Zabiehanie motora je proces postupného prispôsobovania sa nového motora. Tento proces sa vykonáva pri nových autách, prípadne jazdených, no s novým motorom.

Počas zabiehania sa kovové povrchy motora postupne zohrievajú, pokrývajú olejom a prispôsobujú svoje tvarové a povrchové charakteristiky. Nový motor môže mať z výroby „nedostatky“, prípadne niečo nemusí presne sedieť, a práve vtedy je dôležitý istý čas na správne „usadenie“ všetkých súčastí.

Správne zabiehanie teda môže zvýšiť celkový výkon a jeho životnosť. Často však ide o časovo náročný proces, ktorý sa zvyčajne uskutočňuje v priebehu prvých stoviek či tisícok kilometrov jazdy. Počas tohto obdobia môže byť motor trochu menej efektívny a spotrebovávať viac paliva. To je spôsobené tým, že tesné medzery medzi pohyblivými súčiastkami sa postupne prispôsobujú, zlepšujú či premazávajú.

Mnohí však na zabiehanie motora nemyslia. Napriek tomu je dôležité venovať mu pozornosť a dodržiavať niekoľko zásad, aby sa zabránilo jeho poškodeniu a zabezpečila sa perfektná funkčnosť.

Ako zabehnúť motor?

Tu platí: „Pomaly ďalej zájdeš!“. Ako sme spomínali, zabiehaniu motora sa venujte prvých niekoľko stoviek až tisícok kilometrov (konkrétny údaj sa líši od vozidla a povie vám ho predajca).

Počas tohto obdobia sa vyhýbajte “zohrievaniu“ motora v stoji kde prichádza k výraznému treniu a tým poškodzovaniu motora. Motor sa najlepšie zahrieva pri zábere. Čakať sa má iba na to aby sa olej dostal kam je to potrebné a odporúča sa hneď vyštartovať. Pri vyšších kubatúrach to platí dvojnásobne. Opatrný by ste mali byť aj keď ste už dojazdili. Jednoducho nechajte auto na voľno bežať a až potom ho vypnite.

V priebehu jazdy sa snažte vyhýbať privysokým otáčkam, spravidla pod 4500 ot./min pri benzínových motoroch a pod 3500 ot./min pri dieslových. Avšak nie je dobré ani jazdiť v prinízkych otáčkach. Mierte tak na zlatý stred.

Aj keď vás môže lákať dlhá cesta hneď po kúpe nového vozidla, cestujte radšej na stredné vzdialenosti. Počas jazdy striedajte rýchlosti aj výšku otáčok, vďaka čomu auto nielen dokonale otestujete a zoznámite sa s ním, ale pomôžete aj prispôsobeniu súčiastok. Vyhýbajte sa tempomatu a pokojne skúste viac jazdiť v meste. Takisto nestláčajte plynový pedál na podlahu a brzdite opatrne a plynulo.

Sledujte motor

Napriek dodržiavaniu všetkých uvedených odporúčaní venujte zvýšenú pozornosť novému motoru.

Sledujte príznaky problémov a ak si všimnete nezvyčajné zvuky, pachy alebo iné príznaky problémov s motorom, neváhajte navštíviť servis, aby sa problém vyriešil skôr, než by mohol spôsobiť vážnejšie (a drahšie) poškodenie.

Takisto venujte dostatok času údržbe, aj keď je vaše auto čisto nové. Dodržiavajte odporúčané intervaly výmeny oleja, pretože zabiehanie môže produkovať viac nečistôt. Pravidelná výmena oleja je preto veľmi dôležitá práve na zachytenie týchto nečistôt a udržanie čistoty a funkčnosti motora.

Síce vás zabiehanie môže stať čas a energiu, v dlhšom časovom horizonte vám môže ušetriť množstvo peňazí.

Komerčný článok