Čo robiť ak sa vám vybije batéria v aute

Tak toto sa určite stalo väčšine z nás. Obzvlášť tým, čo majú staršie auto. Sadnete v zime ráno do auta a po otočení kľúčikom – nič. Aj keď dôvodom nemusí byť práve vybitá batéria, väčšinou to tak je. Ako si poradiť s vybitým akumulátorom?

opel-crossland-x-1

Čo vedie k vybitiu batérie?
Vybitie akumulátora v aute môže mať niekoľko dôvodov. Absolútne najčastejšie sa stane, že necháte svietiť svetla cez noc po vypnutí motora.

Dôvodom číslo dva je stará batéria, ktorá už jednoducho doslúžili a žiada si výmenu. Životnosť je skrátka mrcha. Keď auto nenaštartuje raz za čas, má baterka tendenciu sa vybíjať a „šťava“, ktorá v nej zostane, už nestačí na naštartovanie auta. To je realita. A staršie batérie majú najväčšiu tendenciu sa vybíjať práve v zime, keď klesnú teploty pod nulu.

Čo robiť, keď je autobatéria vybitá
Prvá možnosť, ktorú máte, je naštartovať s pomocou štartovacích káblov. Ani káble vás však nemusí vždy spasiť. Odborníci tvrdia, že záleží, ako veľmi je akumulátor vybitý.

Musíte nájsť niekoho s iným autom, kto vám s tým pomôže. Ideálne by malo ísť o auto, ktoré má podobnú motorizáciu ako vaše vozidlo. Ide hlavne o objem (výkon). Prečo? Podľa špecialistov totiž kapacita pomocného akumulátora nesmie byť výrazne menšia ako kapacita vybitého akumulátora. Jednoducho povedané, ak máte Opel Grandland, určite vám nepomôže chlapík s Opel Astra.

Keď budete spájať štartovacie káble, musí sa dodržiavať presný postup. Ak si nie ste istý, môžete si ho nájsť na internete. Pamätajte si, že červený kábel patrí na plusový pól (a to u oboch akumulátorov). Dajte si pozor, aby sa neizolované časti svoriek vzájomne nedotýkali. Hrozí riziko skratu.

Ďalšia dôležitá vec: najskôr pripojte svorku k plusovému pólu vybitej batérie, až potom k plusovému pólu batérie auta vášho pomocníka. Potom je tu čierny kábel. Ten patrí logicky na záporný pól. Ten ale pripájajte ako prvý k náhradnej batérii, a druhú svorku pripnite k bloku motora. (Nie k vybitej batérii.)

Nakoniec naštartujte náhradné vozidlo a nechajte ho chvíľu bežať v režime voľnobehu. Po chvíľke skúste naštartovať vaše auto s vybitou batériou. Ak sa vám nepodarí naštartovať auto do desiatich sekúnd, štartovanie prerušte. Vyčkajte asi pol minúty a skúste to zopakovať.

Koľko treba prejsť kilometrov, aby sa batéria dobila?
Autobatéria sa následnou jazdou sama dobije. To asi väčšina z vás tuší. Nestačia však nejaké krátke jazdy, ale dlhšia trasa v kuse. Príčina vybitia batérie však nemusí byť dobitím vyriešená. Len v servise vám môžu otestovať, ako moc je batéria vybitá. Nikde nie je ani napísané, koľko kilometrov musí auto prejsť, aby sa plne batérie dobila.

Auto nikdy nerozťahujte!
Roztiahnutie je podľa odborníkov tá najhoršia varianta. Nie je to nemožné, ale hrozí pritom celý rad rizík. Prvým z nich je, že si poškodíte katalyzátor alebo dokonca motor. Záleží tiež na presnom type auta. U niektorých môže dôjsť k preskočenie rozvodového remeňa alebo reťaze. Čo nasleduje? Dôjde k zlému časovaniu, ventil sa otvorí v nesprávny čas a môže sa dokonca stretnúť s piestom. Môže tiež nastať situácia, že sa zlomí ventil, zničí sa piest alebo sa ohnú ojnice. Pokiaľ máte zbytočné tisíce, môžete to skúsiť.

Keď sa batéria spamätá a vy naštartujete, odpojte káble presne v opačnom poradí, ako ste ich zapájali. Teda najprv čierny z auta, z batérie, potom červený z batérie náhradného vozidla a nakoniec červený z Opel Crossland.

Text: PR

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *